torsdag, maj 26, 2005

K1 galan- Madness

"-Proffsboxning"?
"- Nej", sa staten
"Men lite regelrätt rallarsvingsslagsmåldå, utan sådär kontrollerade former?"
"Tja, ok då" , svarade staten och K1-galan i Globen var ett faktum.
Va? Vänta lite här nu. Proffsboxning, med stora mjuka vantar är inte mindre ok än ett barslagsmål i ring där man får göra betydligt mer och bara har fingervantar som skydd. Nejnej, säger någon då, dom har ju tandskydd också. ja men dåså. låt dom slåss. Dom vill ju slåss. Måste ju vara ok om dom samtycker om att slå på varandra. det är ju ett fritt land. om två vill dansa tango ska dom väl få göra det? Lika mycket som om två som vill slåss? Finns ingen skillnad. Eller?
Vad är målet med K1 och boxning? Att vinna. hur vinner man? genom att nita den andre såtillden grad att han helst inte kan stå upp- man ska knocka honom. Det är tufft att knocka någon. Skittufft. Så tufft att man hyllas som en hjälte när man har knockat ner honom. Den nerknockade personen får leva i skam och blir utbuad. Den starkes rätt. Darwin har kommit för att stanna. Årets comeback- Charles Darwin!
Men visst är statens resonemang konstigt? Lite som min mormor säger; Kivas inte barn- slåss meddetsamma istället.
En stat som tillåter våld och accepterar det som en idrottsform kan aldrig anses som en demokratisk stat enligt de demokratiska värderingarna. Årets rookie: Svenska Staten!!
jag kommer inte att gå till Globen. Jag kommer inte att stötta den här formen av aktiviteter i Sverige. Men det kommer att vara fullsatt; Stockholm stads representanter kommer att vara på plats. För vem vill missa årets fight?

7 Comments:

Blogger Tommie Nygren said...

Moral high ground igen. Är du liberal eller moralist? Bestäm dig. Ja, jag gillar fighting, jävligt mycket. K1 är mindre farligt än boxning. Vet du varför?

4:59 em  
Blogger Simon R said...

Favvo-ord- Moral highground? jag är nog varken eller. Någonstans där det för tillfället passar. Ja, fighting är väl ...kul. K1 mindre farligt än boxning; låt mig gissa....Man får knäa? Man får sparka? Att sparka är mindre farligt? Nej, jag vet inte. kanske att det inte har förekommit lika länge som proffsboxning och att skadefrekvensen är lägre och svår att säkerställa statistiskt? Det jag är ute efter är dubbelmoralen. Och att det var stockholm stad (s) som fixade globen. Lite dråpligt. LIte kul. lite skadeglädje.

5:21 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, fighting är skitkul, särskilt när folk blöder. Såg en match från Thailand en gång då en snubbe svimmade av en rundspark i huvudet, det var det roligaste... Ja, barbari och allmänna orgier i våld borde ju vara tillåtet. Det är ju en rättighet vi har som människor...

Moralist eller inte, men det är sjukt att göra underhållning baserat på att knäcka näsben, precis som det är sjukt att göra underhållning av ett gäng idioter instängda i ett hus i 100 dagar

/Salim

3:33 em  
Blogger Simon R said...

Salim, Jag håller med dig fullt ut att underhållningsformen "våld" är sjuk. Men det kommer en ny gala till Stockholm i juni, med en bur. Kanske passande?

6:57 em  
Blogger Tommie Nygren said...

Moral high ground. Som sagt. Det man kan konstatera är att proffsboxning och fighting förmodligen omges av mer eller mindre ljusskygga personer och att det inte är samhällets elit som ger sig in i det. MEN frågan är om samhället ska få förbjuda något som två medgivande vuxna människor gör med varandra? Extremaste exemplet är ju kannibalen i Tyskland som dödade och åt upp en frivillig. Hur som helst: fighting är mindre farligt än boxning eftersom en boxningsmatch går mellan 15-45 minuter (3-minutersronder) och de kör med stora handskar. Vid knockar så får den nedslagne resa sig och fightas vidare, då han förmodligen redan fått en hjärnskakning. Det jag läst i frågan antyder att just detta är det som är den stora faran med boxning. I Pride, UFC, K1 så blir man knockad och då bryts matchen. Du får inte fortsätta slåss om du just fått spö = säkrare. Så, en spark är inte "säkrare" än ett slag, men definitivt säkrare än 300 slag i följd mot huvudet. I Pride och UFC avgörs matcherna dessutom relativt ofta på submission, dvs grepp som gör att motståndaren ger upp. Många matcher är nästan ren brottning utan särskilt många slag. Jaja. Men att ni tycker det är brutalt och hemskt, är det skäl för förbud? Och ja, att K1 får förekomma men inte proffsboxning är såklart ett skämt, hur man än vrider på det...

9:43 fm  
Blogger Simon R said...

Det jag tycker är märkligt är att en stat tillåter grovt våld i en form, men förbjuder den i en annan. Och det är ju bra att man efter en spark i huvudet inte får fortsätta. Det är skitbra. Men frågan är egenligen om sparken ska få komma överhuvudtaget? Våld under statens beskyddande vingar tycker jag är ett konstigt och motbjudande koncept. //S

12:10 fm  
Blogger Tommie Nygren said...

Jag tycker inte staten ska ha så mycket åsikter, egentligen. Givetvis ska alla som håller på med sånt här ha dyra försäkringar så de inte belastar oss som inte vill ha sparkar i huvudet... men jag ska iof börja med Shootfighting snart... :-)

Hur som helst, om man ger sig in i fighting, då säger man "Jag vill, om min motståndare får läge, att han sparkar mig i huvudet". Jag tycker man ska få välja det. Det är inte våldet som är fel, det är viljan / oviljan att bli slagen.

Men det är ju vad jag tycker...

1:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home