torsdag, mars 29, 2007

Samtal med svenska akademien

Som ni säkert känner till så har jag svårt att ge efter när jag övertygat mig själv om att en specifik sak är rätt. Så var det häromdagen när jag hade en diskussion med min chef. En viktig diskussion. Som jag överbevisades av SAOL. Om man nu anser att det som står i SAOL är rätt, ja då - och först då- hade jag fel. Jag gav inte efter. Jag skickade ett mail.

"Hej.
Jag och min chef har haft en diskussion om hur man benämner kulsprutepistol. I dagligt tal säger man "k-pist" vilket är en förkortning av kulsprutepistol, alltså det vapen som svenska marinen använder sig av dagligdags.

Nu är mina frågor följande:
1) Hur kan en pistol (med tillsatsen kulspruta) benämnas som "kulsprutepistolar" i pluralis (jfr SAOL upplaga 12 s 448)?

2) Eftersom det är ett specifikt vapen, i detta fallet en väldigt bestämd art av ett vapen (det finns endast EN k-pist, och varianterna på denna heter i ordning "Adam", "Adam Bertil", "Bertil" och "Caesar" men dock en och samma sort), borde det inte heta "k-pister" som i "kulsprutepistoler" och "kulsprutepistolerna"istället för som ni förespråkar nu "kulsprutepistolar"? Ändelsen- er borde vara mer riktig och rätt. "Kpister, kulsprutepistoler?"

Undrande,

//Simon"

Eftersom svaret dröjde (inget svar efter 30 min) ringde jag upp och diskuterade.
Hon som var språkvårdshandläggare hade några argument:

Hon- man kan inte rätta SAOL. Det är sedvanerätten som råder. Det är inte fel, det bara är så.
Jag- Man kan rätta allt, om det är fel. SAOL har fel.
Hon- Hur vet du det? Man säger ju kpistar? vad rimjmar på "pist"...?
Jag- List- en list, flera... eller så tar vi en pist som i skidbacke: en pist flera? Du säger ju inte pistar, det är ju ett verb. Säger du " nu ska jag gå ut och kåpista lite"??
Hon- suckar...jo....
Jag (segervisst)- Ger du med dig?
Hon- Nä, du får folkbilda i 100 år om vi ska ändra, skriva artiklar, agitera...
jag- nej det orkar jag inte. Men du ser min poäng?
Hon- Ja. Fast det är SAOL som gäller.
Jag- För er kanske. Jag ska ge ut min EGEN ordbok.
Hon- Gör det. Hejdå.

så, min ordbok består numera att ett endaste ord:
"Kpist (Kå-pist)~er ~erna. Kulsprutepistol. "

//Simon- varför ge efter?

5 Comments:

Blogger max said...

jag håller med om att detta är helt korrekt från din sida. Argumentationen är glasklar och du vann över en icke-argumentarande byråkrat och bakåtsträvare.

En insats värd en hyllning av alla.

Jag hoppas att du tar upp kampen som du för ett år sedan drev mot SvFF. Även om de nu visar matcher så hittar du säkert någon annan angreppsvinkel jag ställer gärna upp med förslag om du saknar uppslag för en sådan manifestation.

11:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Vart kan man köpa din ordbok? Bokus? Finns att låna på FHS-biblioteket?

3:56 em  
Blogger mikal said...

simon, du är fin. men så underlig.

kan du kolla upp varför det finns skyltar med "gäller ej blindhund" på posten el motsv.
tavk på förhand.
/mikal

6:48 em  
Anonymous Anonym said...

MINIBERTH
Som morfar; det som står i uppslagsboken ÄR FEL!
M

8:38 em  
Blogger Simon V. said...

frågan som då blir mest trängande är vad din ordbok ska heta?
SAOL-Simons akademiska ordlista?
känns lite som en rip-off!
JAOL-Judens...
vilket ger en skän gangsta/blatte-känsla(uttalas jao-len)!
JUSIKOL-Judens Subjektivt Korrekta Ord Lista. kanske en mer passande titel?
Men som max säger!
Vi står bakom dig...

3:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home