torsdag, april 17, 2008

När drevet går

Drevet. Hungrigt. Blodtörstande. När drevet går. Vad gör man?


***

Anders E som (påstås ha erkänt) ha mördat Engla. Hela hans liv blir synat. Allmänintresse? Absolut. Men allt sker på bekostnad av något. När en maktbalans flyttas drabbar den alltid någon eller några. Jag vill inte på något sätt försvara hans gärningar. Men alla hans vänner och hans familj drabbas ju hårt, liksom alla som har gått i hans klass, jobbat med honom, träffat honom på en fest. Dom ställer sig per automatik frågan: Skulle jag kunna ha gjort något annorlunda? Svaret blir förmodligen "Ja." Jobbig sanning att leva med antar jag. Medbrotslighetens känsla.
***

Mitt favoritdrev är ju annars mot den erkänt duktige kriskommuniaktören Ulrika Schenström och TV4. Vinpaketet. 19 glas vins. Jour. Såg inte sådär jättebra ut. Men en gammal sanning när det gäller kriser- man kan inte krishantera sig själv (som person). Så när Reinfeldt hade satt allt på ett kort, och detta kort började svaja, hade han ingen att vända sig till.
***

Nu tror ni att jag går in på Kongo. Nej, det tänker jag inte. Kan inte. Vill inte. Orkar inte. Men det är ett bra exempel på drev. Ett drev kan styra samhället. Förlåt jag rättar mig själv direkt. Ett drev styr samhället. Det är bara en fråga om att stoppa drevet i tid.

***

Den makt som drevet besitter är i det reella allmänhetens sanning. Frågan om vem äger sanningen är en mycket viktig frågan. Den styrs ju självklart av ekonomiska intressen, såklart, vinklingar, såklart, och svaret på frågan är lika självklar som frågan i sig: Den som äger kanalen, äger sanningen.
***

Sanningen? Den är till salu.


***
För övrigt kan jag rekommendera följande länk. Leta efter klippet om försvaret. Min dator kan dessvärre inte hantera hela länkar.

//Simon