tisdag, juni 07, 2005

Nationaldag?

Jaha. Så var det nationaldag igår. Gud vad jag kände mig svensk. Och nationalig (om det nu heter så?). Men så började jag fundera lite. Vaddå 6 juni? Varför då?

danskarna har sin dag av en anledning. Norrmännen firar sitt befriande från Sverige och unionsupplösningen. Alla länder har något laddat med sin nationaldag som gör att medborgarna känner sig "nationaliga". Men ... det har inte Sverige. Vet någon varför vi firar 6 juni??

Jag har för mig, och det är bara något gammalt som ligger och skräpar i minnet, att det är något från Vasas tid. Ni vet, tyrannen. Gustav Vasa. Han med skägget och skidåkning, riksdagen i Västerås-Vasa. MM, han iallafall. Han som knöt kyrkan till sig. Hursom, jag är inte säker. Och bara det att jag inte är säker är kanske i sig ett argument för att nationaldagen är död. I sak.

23 april. Då togs författningen i bruk. Den som reglerar rätten att tro vad man vill. Att tycka vad man vill. Att säga vad man vill. Det är något man borde fira. Inte att man hade en tyrann. Eller?

//S

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Simon,

Intressant tanke.

Vi firar därför:

1. Gustav Vasa går från bonde till kung.

2. Sverige stiftar sina grundlagar år 1820.(är inte helt säker på året dock).

2:28 em  
Anonymous Anonym said...

6 juni 1809 års regeringsform
6 juni 1975 års regeringsform

4:43 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Simon, men vad gjorde du på nationaldagen ?

4:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home