onsdag, juni 08, 2005

Grått arbete?

Kamrater. Förena eder. Eller som man säger i landet lagom: "kanske vi skulle kunna ta och organisera oss lite sådär tillsammans så man får en mysig sammanhållning och eventuellt kunna påverka det som påverkar oss?". Jag är lite smått skitsur. Det är inget ovanligt i sig att jag är det, nä, snarare ett friskhetstecken. Men idag är jag särskilt sur. Så nu tänkte jag ge högskolorna en liten känga.

Man kan väl säga såhär; utan praktisk erfarenhet blir det svårt att PRAKTisera sin teori. Men någonstans går det en gräns om vad som är praktik och vad som är regelrätt utnyttjande av kunskap. Eller hur? Alla med på båten?

Min sambo läser på en konsthögskola. Det jag har haft bubblande inom mig i två år får jag nu utlopp för. Äntligen. Denna skola brukar ta in uppdrag från utomstående företag och organisationer, från det "riktiga" livet, som dessa elever skall utföra gratisarbete åt. Det kan handla om allt från att designa och formge loggor till t-shirtar och klockor, tapeter- you name it, they do it. Allmäktig i detta fall förefaller vara läraren, rektorns sändebud.

Det jag reagerar över är att detta skall ingå i en utbildning. Fine. Öva det man har lärt sig. Fine. Sno arbetsuppgifter från den "riktiga" världen- not fine. Inte få marknadsmässigt betalt- not fine. Tvinga någon att lösa uppgifter inom studiernas ram som andra drar ekonomiska fördelar av- definitivt not fine.

Att nyttja studenter till att lösa kvalificerade uppgifter kan i viss mån, i lärande syfte, vara bra. Men när det handlar om regelrätt konkurrens med civila uppdragsgivare kan det aldrig vara ursäktande att använda något som skall ingå i en utbildning för att lösa uppgifter för en symbolisk summa som dessutom sällan hamnar i studenternas fickor. Fy. Usch. Smutsigt!

Gör nu inte misstaget att blanda ihop detta med yrkespraktik. Det finns en gråzon, den är jag medveten om, men när man nyttjar det så systematiskt som de facto görs- då är det något med skolan som inte är helt hundra. Det liknar mer och mer när man tar in städare och målare från fattiga områden för att lsöa billiga uppgifter. Not fine. Eller hur?

//Simon

ps. snart kommer jag att skriva krönikor på www.stadshuset.se . ds.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ett viktigt principiellt ställningstagande. Att nyttja människor,oavsett samhällsstatus, som grå arbetskraft är förkastligt.

Vi vet ju att företagen tjänar på det men finns det någon ekonomisk vinning för skolorna?

4:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home