tisdag, oktober 25, 2005

Nu är jag trött på detta...

Per Elofsson. Vad har han gjort sig känd över? Jag lovar att det finns fler rubriker som säger "Per Elofsson lägger av" eller "Per Elofsson är knäckt" än rubriker som säger "per Elofsson har äntligen ÄNTLIGEN TAGIT EN MEDALJ OCH GJORT NÅGOT BRA!". För det har väl hänt typ...en gång?

Per är symbolen för svensk idrotts kollaps. Eller snarare skånsk kallops. För det enda han har gjort är i ett svagt startfält tagit en medalj av ädel valör, allt annat har varit "favoritfall" eller "Svensk skidstjärna knäckt".

Här har vi en dikt om Per. Självskriven. Jag är ju ingen poet men håll till godo.

"Per var en stark fyr
som tränade på en myr,
Pressen sa "hipp hipp hurra-
- Äntligen en kille som verkligen är BRA
Och hade baken ständigt på fyr.

Per bodde i ett särskilt hus.
Hans polare Mühlegg käkade en lus
Knäckte Per
Som sa så här
Johann är ett stort bus.

Det är hans fel
Att jag har blivit så stel
Att jag inte kan åka längd
Att jag inte är välhängd
Att jag inte har ett cell i hjärnan som är hel.

" Å nej, inte vår per"
sa pressen
"han vi haft så kär"
sa redaktören med stressen
"om inte bara Mühlegg käkat sina bär".

Så Pedda åker hem till sitt hus för några kronor
Sitt sponsoravtal för biljoner
Han är ju fortfarande känd
Även om han är utbränd
Som kommentator kan han i framtiden tjäna miljoner"

Något sånt kan det låta kanske. Men om det nu finns en gud därnågonstans, varsomhelst, vilken gud som helst- Låt mig slippa mer om den där s*tans j*vla stckarss*te till skidåkarj*vel. Det är allt jag önskar mig i i år. Det, eller ett höghöjdshus för 20 miljoner. Men Pers kanske är till salu?

//Simon

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilkem bra dikt
M i Göteborg-

6:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home