onsdag, juli 06, 2005

bortBLÅST

Man är lurad. Så grundlurad. Får en att tänka på Rosenströms låt "han e blåst, han e blåst, han har blivit luuuruad, han får gå hem med svansen mellan benen...."(repeat to insanity by the way).

Lurpartiet finns inte. Det var en bluff. Alla gick på det. DN:s reportrar, Svd, jag, du med all säkerhet- alla. Men vem iscensatte denna ganska roliga bluff? Riksteatern och Plural. Och där slutade det att vara en kul bluff.

Häng på resonemanget: Man betalat skatt. Delar av skatten går till kultur. Det delas ut av utbildnings- och kulturdepartementet efter riksdagen har beslutat om anslag. I dessa anslagen går ett antal kronor till Riksteatern. Det är vad dom har för att kunna finansiera sin verksamhet. Och med hjälp av "Plural" blåste dom oss. Och DN. Och dessa används till? opinionsbildning.

ok, nu var ju inte jag den som började hoppas på att det verkligen skulle finnas ett kulturparti. Men tänk på dom som gjorde? Som hoppades, och trodde; "Äntligen!".

Vad kostade föreställnignen? Minst 200 000 spänn. Riksdaler. kalla. 200 lakan i en laxask. Men dom nådde ut enligt egen uppgift ".. på kostnaden av hundratals föreställnignar". OM inte det sänder en signal (ni HAR FÖR MÅNGA JÄVLA FÖRESTÄLLNINGAR!!!!) eller något i stil med att "detta bevisar att ni har NOLL RESPEKT för skattepengar" så vet jag itne vad som gör.

Det är inte "kulturens pengar". Det är folkets pengar. OCh om inte folket vill ha kulturen i dess form idag- transform- adapt förihelvete. Spendera inte andras pengar på att blåsa dom. Det är lurendrejeri. Och misskötsel av andras stash, surt ihopjobbade. Trots detta så uttalade sig "kulturpartiet" på andras bekostnad, dels i medieutrymme men även andra saker såsom försvarspolitiken. Jävla idioter.

Manus? kul. Teater? Kan va ball. Att bli blåst med sina egna pengar? Där drar jag en gräns. "det finns dom som säger att vi inte kan skilja mellan verklighet och teater". Dom? Dom dära? JAG säger det. Och jo, det är jävligt enkelt. Ni tog mina pengar och lurade mig. Ge dom tillbaka. Mina kronor.

Jag gjorde som så att jag ringde till kulturminister Pagrotsky. Jag vill ha tillbaka mina inbetalda pengar. För er som vill göra detsamma följer regeringskansliets telefonnummer: 08-405 10 00. För att komma direkt till Pagrotsky

Leif Pagrotsky, Utbildnings- och kulturminister
Telefon 08-405 18 16
Lena Olsén, Assistent till Leif Pagrotsky
Telefon 08-405 18 15, Mobiltelefon 070-348 88 84

http://www.regeringen.se/sb/d/1456;jsessionid=aJaL-74_QqNh kan ni också hitta en direktmaillänk till Paggan.

Frågan är väckt och dragen till sin spets; Sen NÄR blev det en statlig (riksteatern) uppgift att opinionsbilda inom sitt egna område? mot vilka? Mot media? Mot staten? Mot folket? Eller mot sig själva, kvasiintellektuella små torpare som tror sig förstå begreppet kultur.

Nä, man får nog ta sig en rejäl funderare. Säger som Hoola Bandola; Vem i hela världen kan man lita på? Eller som Jerry McGuire säger; SHOW ME THE MONEY!

//Simon

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fick du tillbaka dina pengar ?
Rallyros !

1:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home