tisdag, augusti 09, 2005

Fortfarande förbannad på riksteatern

Jag är tillbaka. Och fortfarande förbannad på "KULTURPARTIET". Men jag fick ett masssvar av Birgitta Englin, som jag tror att det är, publicerar lite smått och gott här nedan;

"Riksteatern är en folkrörelseägd teater. Det är det stora ideella engagemang från de folkrörelseaktiva som ger oss möjlighet att erbjuda en så bred och kvalitativ reportoar över hela landet som vi gör....så är alla beredda att föra en dialog om hur vi ska skydda och stimulera de ideella krafter som är förutsättningen för ett fortsatt rikt kulturliv i hela landet....Tack vare vår föreställning så har vi skapat ett intresse och en vilja till dialog oavsett om man gillade själva föreställningen eller inte.Jag vill också påpeka för dig det genomslag detta har haft medialt och politiskt gör att vi kan spara in på information och marknadsföring....det gav mig den här möjligheten till dialog med dig och många andra.En dialog vi önskade och som vi gärna fortsätter.Mvh Birgitta Englin."
....och mitt svar...

Hej,
Tack för svar.
Det är intressant att du skriver att det är en folkrörelseägd teater-det skulle väl innebära att det finns en rörelse bakom er verksamhet?Och om det nu finns en rörelse, eftersom det är en folkrörelseägdteater, varför var det viktigt att marknadsföra utanför denna på det sätt ni gjorde? Fanns det något rekryteringssyfte bakom eller?Jag har diskuterat med många som är av direkt motsatt uppfattning än min egen (som tyckte det var en kul grej och att ni sparade pengar), men jag har svårt att se det på det sättet. Att tänka att "...dessa pengar kommer gå åt ändå så varför inte göra slut på dom" med andras pengar är för mig, i min värld, fullständigt oansvarigt.Men jag har fortfarande fattat det rätt- ni finansieras via regleringsbrev?Jag är dessvärre av en helt annan uppfattning än vad du är- Ni har inte skapat en dialog, möjligtvis dödat densamma. En monolog, där ni iett ostört forum fick sätta ljus på era viktiga punkter- det är inte en dialog. Möjligtvis inom er uppsättning men inte annars.Dessutom tyckte jag att det var oerhört dåligt av er att genomföra detta på miljöpartiets "dag". Inte för jag är miljöpartist, om det nu hade spelat ngn roll, nej- snarare tvärtom!- men rätt ska vara rättoch alla de andra partierna hade en dag i rampljuset under almedalsveckan. Ni stal miljöpartiets PRdag. Och den kostar betydligt mer för dom att lägga ner än för er. Delat utrymme- halva utrymmet!Enda skillnaden är väl att dom har ett partipolitiskt ideologisktprogram och ställer upp till folkval till parlament- ni har välmöjligtvis ett vanligt program, antaget av era medlemmar?Jag beundrar engagemang inom samtliga samhällsgrenar- kultur, idrott,musik, politik, arbete för mänskliga rättigheter etcetc. Det är i princip alltid beundransvärda insatser. Men, och jag betonar verkligen detta, det var knappast de ideella som genomförda detta, även om du vill tycka och se det.Nä, Birgitta, du får nog komma med en bättre förklaring än att
1) det är en folkrörelse (för så stor var den som sagt uppenbarligen inte)
2) Att det är ideella personers fritidsengagemang som ligger bakom(uppenbarligen inte)
3) Att ni har skapat en dialog (Uppenbarligen i detta forumet, men en allmän? Nä, en megafon tror jag snarare. )
4) pengarna skulle gått åt ändå. Men att du svarar hedrar dig.


Vänligen,
Simon


Man kan alltid roa sig på ett eller annat sätt.Vi kanske får anledning till att återkomma till Birgitta när hon svarat på mitt..svar.... Eller hur??

//Simon

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra svar; MEN det är väl bara statliga verk, som har regleringsbrev - vem äger riksteatern - är det en NGO; dvs en ideell förening, för det kan väl inte vara sån soppa som en folkrörelse som egegtligen är ett statligt verk? En som frågat förr ? M i Göteborg -guess who !

1:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home