fredag, januari 13, 2006

jobbgrejjer och så

Jaha, så var det gjort. Offentliggjort. jag kommer, som ni förmodligen redan vet nu, att avsluta min tjänst här, där jag är f.n. Och ni fick samma mail allihopa- "ett beslut är fattat". Det var lite halvt om halvt bajsnödigt, jag vet, men annars hade jag fått skriva två mail så ni fick vara med på det bajsnödiga.

Jag har fått jättemycket positiv respons från jättemånga, betydligt fler än jag väntade mig (eftersom jag itne trodde någon skulle svara...) och det värmer ju ens feta ego. Mycket. nu kommer jag bli än mer ohanterlig i mitt narcissistiska uppträdande.

Så nu kollar jag runt på jobb. funderar lite, man ska ju aldrig vara utan alternativ liksom. Och då dyker några frågor från arbetsgivare som söker personal upp. En typisk sån fråga är "Beskriv dig själv med tre ord". jaha. Hur ärlig ska man vara? Jag ska ge några exempel:

* Jag är bäst. (sanning!)
* Ärlig, rak , rolig. (ljug såklart)
* Lögnaktig, lat och tråkig. (återigen, sanning!)
* Punktlig, fantastisk och snäll. (halvsanningar)
*Din värsta mardröm. (eh, sanning)
* Gnällig , sur gubbe (bedöm själva)
* grym, grym och elak (hehehehe)
* Jag gillar judo
* Jag åka skridskor

var ska man lägga nivån? Jag har suttit på andra sidan, som den som ställt frågan . Vid ett tillfälle fick personen ifråga en knäpp, och började prata i fulla meningar.
"jo, men jag gillar att röra på mig, vara ute i friska luften, jag gillar att sporta, jag skulle nog kanske beskriva mig som... i min familj har vi klapparna under granen, tror det var min familj som kom på det" stuket. Tillslut var jag bara tvungen att avbryta honom:
jag: "-Tre ord. Inte 128. Tre."
han:- "jaha, ok, få se"
jag: "tack, det var fyra. vi går vidare."

Det är svårt det där med jobb. Läste att över 90% av jobben inom det privata näringslivet tillsätts via kontakter. Nätverkande. Säkert sant. Då ligger jag fett risigt till.

Tre avslutande ord.
Fy fan va skönt att jag har offentliggjort mitt beslut. Det är grymmisch bananisch, som dogge skulle säga.

//Simon

1 Comments:

Blogger Simon V. said...

Oh, and...ehh...by the way...
You´re fired!

7:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home