måndag, februari 13, 2006

Plebejskit

Jag åkte till Halmstad i måndags kväll. Det var en vanlig måndag. Tråkig. Skitig. Snöslaskig.
Och ja, just det, jag åkte ju tåg. Jag vägrar ju flyga sen den dag jag flög i ett jetstream 32 plan från Dala Ariport i Borlänge till Götet. I snöstorm. Så det vart tåg.

När jag kom fram till perrongen så kollade jag på biljetten. Ja, först då faktiskt! Konstaterade följande;
1) Jag åker X2000. Najs. Supernajs.Men jag har fått den absolut sämsta sittplatsen - fönsterplats med bord.
2) Från Göteborg åkte jag regionaltåg. Med en kvarts marginal. Kändes inte en betryggande sådan. Men det var första klass.

Jag går på tillsammans med tre lååångsamma jävla apor (ursäkta franskan) till gubbar. Sådanadär ”kostym-nisse-på-konferens-med-en-schysst-dator-som-jag-inte-kan-använda-och-ett-mobilt-nätverkskort-som-jag-tydligen-inte-installerat”. Ja, ni känner till typen. Enkelt sagt- dom är som jag, fast äldre. Hursom- jag hade turen att få sitta med dom allesammans. Hurra! Jippie! Lyckan är gjord!
”- grabben är glad för jag é bottá deeena heljen, han har kompjute´n helt för sig själv…” började Knoll
”- ja, min grabb, han lira ju sina plaaystationspel på datooon, får ju knappt kolla meeejlen…”fortsatte Tott
”- Ja, fy fan…”
”- Ja, åt helvete ere”
”- Ska vi ta en bira?”, sa Bill.
”- Ja, för fan. Bira ska vi ha” sa Bull.
Så gick dom och tog sig en bira. Men kom tillbaka så snabbt att man inte hunnit säga ”Putin har kontrollen”. ”jorå, såattvafan, vahettere…Du sitter där med din flaptop (sa han till mig)..Och jobbar och så..”
Jag var tyst. Jag behöver inte fler kostymprydda förståsigpåarnissar i mitt liv. Mitt liv är alldeles för fullt för mig som gubbe och mitt ego. Jag var tyst. Jobbade. Läste min sorgliga ”Hej Nostradamus”- Douglas Coupland.

Efter några plågsamma timmar kom vi fram till Göteborg. Jag bytte tåg. Till min stora glädje följde gubbjävlarna efter. Men- MOHAHAHHAA- plebejerna fick åka andra klass. Vilken triumf! Vilken seger! Åk er skitiga andraklass, plebejer! Patricierna åker första klass!!

Tåget skulle ta 90 minuter. Det tog 125 minuter. Inte fan kom jag fram fortare för att jag åkte första klass. Smolk i bägaren. Surt i rönnbären. Kört på haren. Tappat mjölken och mjölkat tjuren. Och gubbarna? Dom skulle bara till Kungsbacka. Inte ens det fick man. Fan.

//Simon

ps. Bjöd min kamrat Max på sprit i förra helgen. Payback is a bitch. En Whiskey/Tequilashot fick han. Hämnden är ljuv. Jag ville med den enkla lilla gesten säga; Tack för senast. Din jävel.d.s.

1 Comments:

Blogger Simon V. said...

Det är rätt åt dem jävlarna!
Låt dem inte förringa och smutsa ner den plats på jorden vi kallar himmelriket, Sverige.
MEn du kan låta dem trampa lite på baksidan, Götet(läs:Kungsbacka, same shit...)

First or No class som man brukar säga!
Och för övrigt hoppas jag att Max blev full, det kan han gott ha!

11:14 fm  

Skicka en kommentar

<< Home