fredag, juni 16, 2006

Midsommar- igen

För ett år sen bloggade jag om midsommar- om sillen, om sången, om kubben- om att tvångsmässigt ha kul.

Nu har midsommararrangemanget fallit på mig, då den som skulle arrangera detta i regnbågspojkeklubben fått jobb utomlands. Det är jättekul. Äntligen får jag arrangera något. hurra. Jippie. Nu blir det åka av. Verkligen. Jag är nog gladast av alla. weeeeeee som snigeln sa när han red på sköldpaddans rygg. weeee.

Så på vår regnbågspojkshemsida skrev en medlem, vi kan kalla honom för hombre följande:
"..., jag efterlyser info om midsommar! Mer info!!". What to do, what to do? mitt svar:

"Info om midsommar? U got it. Kommer här.

Midsommarafton är den helgafton som utgör upptakten till midsommarhelgen. Midsommarafton infaller på fredagen i samband med sommarsolståndet (mellan den 20 juni och den 26 juni)det förkristna Skandinavien var midsommartiden förknippad med offerfester i fruktsamhetens tecken, på många sätt motsvarande första majfirandet i andra västeuropeiska länder.
Den kristna kyrkan tog över tidpunkten för denna midsommarfest och knöt den till [Johannes Döparens dag] den 24 juni. På olika språk kallas helgen för johannesdagen, men på svenska med flera språk kallas den alltjämt midsommar.

om stången kan man säga följande: Midsommarstång är en fallisk hednisk konstruktion, bruklig vid firande av midsommar. Stången, gärna 8-9 meter hög, har en Tvärslå vid ca 4/5 höjd. Tvärslån har två stag som strävar mot toppen. I tvärslåns ändar är två ringar fästa ( det såkallade skrotumet eller pungen om man vill). Hela stången och ringarna är blomster- och löv-verksprydd. Midsommardansen sker sedan runt stången med spelemannen (mr hombre?) i mitten och alla glada barn (alla vi andra?) som slinker hit och dit i flera ringar runt i kring.
"

I övrigt när det gäller midsommar är det den vanliga jävla skitdiskussionen;
"Vem fixar snaps- gör du det? vem handlar käk- gör du det? Vem lagar käket- gör du det? Ska vi ta med oss egen dricka eller bjuder du? Var ska jag sova? Har du lakan till oss? Hur kommer jag dit? Ge mig mer info om vägen. ge mig mer info om snapsen. Ge mig mer info om midsommar. Om midsommar IDIOT. Ge mig!! INFO!! Vad ska jag göra? Ska vi ha lekar? Sånghäfte? Hur ska det se ut? vem bestämmer dom sångerna? Varför får haaaaaaaaaan bestämma? Jag vill inte dela rum med den och den, jag vill ha stugan för mig själv. Jag vill ha sill. jag vill inte ha sill. Jag hatar sill. Ska vi spela kubb? När ska vi spela kubb? Är vi framme snart? måste kiiiiissssaaaaaaaaaaaa....."

Hatar midsommar. Masochisternas påfund. Men ge mig en snaps, en öl och ett ålahue som dom säger på skånska så blir jag säkert jävligt skitglad. Säkert. Jävligt. Skit. Glad.

//Simon