torsdag, juni 01, 2006

Vägra Vägarbetare

Jag har alltid haft ganska stor respekt för vägarbetare. Jag vet inte vad som gör det, men jag har alltid varit lite småskrämd över deras bistra uppsyn, deras neonglimrande västar och deras liksom fysiska jobb.

Har jag haft föreställningen om. Ack, så fel jag hade. Jag var verkligen uppe på läktaren.

Nu har jag inte mycket av den respekten kvar. Varför?

Om ni tittar på ett gäng västsnubbar. Det finns ALLTID några som bara står och tittar. Och glor. Inte jobbar. Pekar. Snackar.

Vi har ett vägbygge som pågår utanför mitt jobb. Det är min busshållplats som håller på att göras om. Till detta har dom mellan 12-15 man till sitt förfogande. Hållplatsen påbörjades i april. Väntas klar- september.

"Jaja, det tar väl ett tag att bygga skiten" tänkter jag. Men var je dag jag går förbi- varje morgon, lunch, kväll- så är det bara en eller max två som jobbar. Vad gör resten? Pekar, parkerar en spade, snackar, går och käkar en pizza, ligger och solar (ja, det ÄR sant!), sitter ner och softar, kollar, glor, glor glor...

Nästa gång ni går förbi några vägarbetare- kolla om alla jobbar eller ifall någon bara står och filosoferar.

Rom byggdes inte på en dag. Men in denna takten kommer det ta trettio år innan min hållplats är i drivbart skick. Skärp er för fan.
//Simon

1 Comments:

Blogger max said...

Så att att vara vägarbetare är som vilket jobb som helst.. de flesta mörkar och jobbar så lite som möjligt.

12:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home