onsdag, mars 08, 2006

Bittersweet symphony?

Har ni tänkt på det här med historier? Typ, lumparhistorier, fiskarhistorier etc. det finns tom en egen bänk för sån skit- ljugarbänken. Det finns en tendens att alltid vilja vara värst. ha haft det jobbigast. Tuffast. Störst. Bäst. vackarast.

I en kamratförening som jag tillhör ett litet tag tillfinns den tendensen oerhört mycket. Jag ska ge er ett utdrag om hur det kan låtanär vi träffas:

"- tjena, läget?"
"- Tungt på jobbet. jobbat i sju timmar utan paus."
"- jag vet hur det är broder, själv brukar jag jobba 7 timmar utan paus. OM jag har det bra vill säga.
"- Jo, hehe, jag kände att jag hade det lite lättare idag, sju timmar är ju ingenting. förra veckan fick jag jobba 10 timmar i rad utan att få övertidsersättning. Det var jobbigt.
"- Men du fick ändå en ersättning på övriga tiden. På mitt jobb ska vi vara glada om vi får mer än typ 50 spänn per dag. "
"- får ni 50 spänn per dag? men det räcker ju till lunch? det är mer än vad jag har!I MÅNADEN!"
"- jo, visst räcker det till lunch i teorin, men sen får vi betala för att vi sliter på golvet. OM vi har tur vill säga.
"- Har ni golv? vilken lycka! på mitt jobb har vi bara tak och väggar , med ett trampat jordgolv."
"- ja, golv och golv, det är en matta med spikar på som vi får betala dom 50 spännen vi tjänar per dag för att vi sliter ner dom. "
- "tänk den som fick betalt på sitt jobb så det räckte till en lunch.... om jag har tur, OM jag har det, så får vi käka en näve spikar till lunch. "
- " FÅR NI SPIKAR? vi får betala för dom! Och ni hade väggar, det är lyckligt lottade människor, vi har inga väggar. Eller tak. Vi har bara ett golv. Med spikar. "
- " Tak? himlen är vårt tak och..."
"- Får ni se himlen på arbetstid? vi får jobba i en lerhytta på havets botten, med spikar i fötterna som vi får betala för, 36 timmar per dag utan ersättning och OM vi har tur får vi käka rostade naglar till lunch. "
- "...Får ni naglar? vilken lyx! ...Annars då? Går bilen bra? huset står fint? frugan - tredje barnet hörde jag gratulerar..."

Och så kan en konversation i princip se ut. Liksom lumparhistorier. liksom fiskarhistorier. Liksom "det - var- hårdare- men - bättre- förr-" historier. Och där sitter jag. på ljugarbänken. Och stormtrivs. Såklart.

/Simon- lite bittrare. lite bättre. Lite Hårdare. Det var bättre förr! JU FÖRR DESTO BÄTTRE!

6 Comments:

Blogger Simon V. said...

Va?
Får ni sitta på er ljugarbänk?
You were lucky!

2:16 em  
Blogger max said...

Jag är avundsjuk på eratt ni kan leva att berätta om hur svårt ni har det.

Själv så arbetar jag till döds varje dag och blir sedan återuppväckt för att jobba vidare när de behöver mig.

Dessa kommentarer skrivs egentligen in av min ande som lever rastlöst i väntan på att min sargade kropp ska bli återuppväckt.

2:54 em  
Anonymous Anonym said...

Det är inget annat än en ynnest att jobba utan någon som helst reglering av arbetstid....

11:04 em  
Anonymous Anonym said...

HRMMMMM....to long time no hear, no see; how IS life?
M - gissa vem?

4:38 em  
Anonymous Anonym said...

Tjejers "värsthistorier" är ännu bättre...vi pratar inte jobb utan män.

9:17 em  
Blogger max said...

Har du slutat blogga??

1:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home