torsdag, juni 09, 2005

Fotbollen igår...

Jag var på Sverige - Norge igår, på Råsunda i Stockholm. Det är ju kul att gå på fotboll och se landslaget. Det fanns iochförsig några saker jag reflekterade och reagerade på. Men först en sak om matchen- vad gjorde backarna innan andra halvlek startade? Rökte på? Drack hasch? Tog sig en jävel? Stoppade upp en tops doppad i jägemeister i... strunt samma, jag är bara bitter över förlusten. Hursom:

vi satt på "Norrastå". Ja, alltså från början norra läktaren, men kallas i folkmun för "norrastå" för att klacken oftast, tja, står upp. Och det var det några som gjorde. Då kom matchvärdarna och upplyste om att man inte fick stå upp på landskamperna. OCh man måste väl någonstans respektera deras jobb och arbetsuppgifter, så dom flesta, inklusive mig själv, satte sig snällt och vänligt ner. Vid en av Sveriges hörnor ställde sig många upp för att se, spänningen var ju olidlig (eller hur?)..."Hörreni, kan ni inte sättaer nerådårå?" bad den ena. Folke började sätta sig ner. Den andre visslade på folket som fortfarande stod upp som om han visslade på en hund. DOm satte sig ner. Mannen vände sig om. Då brast det lite för mig. Jag tog 22 år tillbaka i utvecklingen. Tillbaka till trotsåldern. Jag busvisslade på matchvärden (ja, som om jag visslade på en hund, jag sa inte att jag var smart) och ställde mig upp. Stod där ett ltiet tag tills jag insåg att jag faktiskt skymde de som satt bakom mig. Så jag gick ner på huk. Det var svinjobbigt. Men jag stod. Rebell. Upp till kamp. Upp på barrikaderna. Eller upp på norrastå.

En annan sak som jag reflekterade över är ju alla namnen. Jag har upptäckt ett samband. Det finnss undantag på detta, men det är storastora stjärnor. Alla spelare har två stavelser i namnet, och maximalt tre i efternamnet. Ni komer ihåg på dagis, när man fick klappa sitt namn? Exakt så. Och har dom inte det så ser klacken till att dom får det. Exempel:
Fredrik Berglund= Bella
Andreas Isaksson= Isak
Danile Majstrovic= Majsan
Teddy Lucic= Teddy
Petter Hansson= Petter
Alexander Farnerud (man blir ju helt utmattad av att ens säga namnet!)= Alex
Christoffer Andresson = Christo
Fredrik Ljungberg= Ljungberg
Zlatan IBrahimovic= ZLATAN ( i svensk media och klack) Ibra internationellt.
Henrik Larrson= Henke
Anders Svensson = Andess (sägs med fördel på göteborgska)
Kim Källström = Kongo
Daniel Andersson = ja, det blir nog Daniel Andersson. Som dessutom gjorde sina första framåtpassningar i landslaget!
Linderoth, Tobias = "klipp honom tobbe!" var det enda jag hörde klacken säga.
Markus Rosenberg= Mackan.

Det finns massa massa fler. Jag tror att grunden är att man är för lat och att det inte passar in i ramsorna på klacken för att kalla dom deras riktiga namn. Artistnamnen. Tufft. Coolt. Heja Andess, bäst på plan igår!

Sitt ner.

/Simon

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är lite kul att se vad du skriver.

Själv så gillar jag inte Råsunda i allmänhet och "Norrastå" i synnerhet men det är min personliga åsikt.

Ps Lär dig stava.

11:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home