tisdag, juni 14, 2005

Gott å blandat

Vilka idioter det finns. Om man ska kategorisera dom kan man väl säga som såhär: det finns två olika grupper. Dom troglodytiska idioterna("Ti") och de pseudointellektuella idioterna ("Pii"). Hur menar jag? Såhär.

Om någon har sett bilderna från matchen mellan GAIS och AIK så kan vi relatera ganska lätt. De av AIK-fansen som kom stormandes fram mot GAIS-läktaren är klassiska Ti. Dom fattar ingenting, dom tycker det är häftigt, dom är machomacho och kan minsannådar slåss. Och det ska dom fanimig visa. För alla, men framförallt för sitt lag. Slå ett slag för ditt lag har fått en ny innebörd iochmed Ti-huliganismen. Och ja, det var AIKfans som stormade GAIS läktaren. Det var inte den där förskrämda gamla farbrodern man ser i bild som minsannådar skulle ge en "go käftsmäll för grönsvart". Nä, om någon ska skämmas så är det verkligen AIK fansen. Spärra in dom på livstid. "But why?", säger någon. För att deras Ti-beslut kommer att påverka så många att titta på något så underbart och harmlöst i sig för resten av deras liv. Klart dom ska ha livstid.

Rickard Norling, tränare i AIK. Smart kille. Tror han iallafall. Om sig själv. Han ställer sig säkerligen framför spegeln idag och tänker "Shit, jag är fan en kvicktänkt människa. Jag behöver ingen mediaträning för jag är såååå smart...". Var det någon annan som reagerade? "Jag kan inte fördöma AIKfansen". ok. Rickard- så här ligger landet. När fansen gör något sånt här- fördöm. När dom beter sig som bra, vilket kanske kan vara ovanligt, beröm. Men stå för guds skull inte i TV och säg att du inte kan fördöma ett sådant agerande. Du är ju en direkt olämplig föregångsman. Du är korkad om du inte kan tycka i ditt hjärta att detta är fel. Jag säger hjärta för den lilla del av hjärna du borde haft saknas tydligen.

Det kan aldrig vara fel att hjälpa sitt lag. Lika lite som det kan vara rätt att slåss för sitt lag. Man behöver inte vara ett geni för att lista ut att man inte snarare stjälper sitt lag genom Ti- beteenden. Och Pii för den delen.

Rickard måste ta sig i kragen, kalla till presskonferens och säga:
"Öhh, dööö, josåhärvareatt... vahettere... jag.. fördömer fansens agerande....och vahetterre...jag avgår för jag har en trasig DNA-stege. " Ungefär så skulle det kunna låta. För det har du Rickard. Och det borde du. Ju förr desto bättre. Du är en smutsig pojke. Nu måste du tvätta din smutsiga byk. Offentligt. I skampålen. Eller nåt.

//Simon

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag får känslan av att du inte tycker om huliganvåld....

Det sorgliga med den här tränaren är ju att han står där i tv och säger nått i stil med: -Jag skulle aldrig kunna gå emot fans som slår ett slag för AIK men om de hade sprungit ut på planen....hade..ju det..varit fel..typ..eller..jo..ja.
Va?! Hur kan man placera ett sådant intellekt, eller ska vi säga ickeintellekt, som strategiskt och taktiskt ansvarig för ett fotbollslag?

Sammanfattningsvis kan vi väl konstatera att det bästa för AIK just nu är att denna mönsterstrateg avgår.

9:27 fm  
Anonymous Anonym said...

aik är nog nöjda med vad laget presterar och de kommer absolut inte göra sig av med med Norling.

Gnaget bevisar gång efter annan att de har Sveriges sämsta publik ur våldssynpunkt och det är ngt för deras styrelse att ta tag i innan deras sponsorer gör det.
Jag hade aldrig velat att mitt företagsnamn skulle figuera i samma sammanhang som aik och deras supporters bravader.

11:09 fm  
Blogger Simon R said...

Rikard Norling är en fegis som svänger sina tankar efter vad oppinionen säger. Mes. Står för det du har sagt. TöntRikard.

8:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home