fredag, juni 17, 2005

Kärleken till ett strykjärn- lite ordvitseri

Du läste rätt. Jag är kär i ett strykjärn. I så att jag vill ligga med det eller så, utan bara att... du vet, pirrar i magen när man träffar det, känns märkligt, man är lite nervös och fnittrig osv... Det är inte vilket strykjärn som helst, det är ett fett ångstrykjärn. Jag älskar verkligen att stryka. Jag vet, jag är lite märklig. Men nu är det om möjligt ännu mer fridfullt. Världens bästa strykjärn. Men det är dyrt. Kostar skjortan. Säkert fyra lakan.

Jag är lite anti könsroller. Annat var det när jag var yngre, då kan man lugnt säga att jag var mycket för. Mycket för. En liten mansgris kan man säga. Eller manskulting. Polkkulting är kanske det rätta uttrycket. Då lät jag andra stryka åt mig, nämligen matriarkatet i min närhet. Det hela slutade när någon person i min närhet, vill inte nämna några namn, brände mina slipsar genom att stryka på trepricksprogrammet. Pengarna kastade i sjön. Jag blev skitarg.
"Stryk själv" sa mormor.
"Ja, du kan ju själv ta och stryka" sa mamma.
Den dagen lärde jag mig att stryka. Jag har det naturligt!

När jag stryker så har jag en sorts meditationsstund. En period för mig själv. Jag underhåller mig själv ganska bra. Det roligaste med strykningen är att man kan dra så många olika ordvitsar, och det känner vi alla till; är det bästa formen för underhållning! Här kommer några exempel från igår, som jag inte vågade säga högt (vilket kanske var bra...men ändå...):

- Jaså, här går du och stryker omkring.
- Ge järnet.
- Stryk allt det jag sa.
- Ge mig ett järn!
- Det är bara att ånga på.
- Gäller att ha järnkoll.
- Tur att man inte ätit stryk-nin.
- Ska ru ha stryk eller?
- Allt på ett bräde.
- Hellre ett järn i handen än järnhand.
- Hellre bli strykt medhårs än att få stryk mothårs.
- Hellre ett strykjärn på brädet än att få stryk järnet med ett bräde.
- Hellre ha ånga på ett bräde än att bli brädad i Ånge.

Ni kan säkert komma på fler. Visst är det ett bra ämne. Tacksamt ämne liksom.
Min vän Carl sa att jag var märklig som jämförde ett strykjärn med en kvinnas former. Min sambo kmmer att sucka djupt över mina ordvitsar.

Nu vet ni varför. Strykjärnet är så mycket mycket mer än bara en form och ett redskap. Det är en livsstil.

//Simon

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jo.. Du är lite märklig men vi tycker om dig ändå. /din vän Carl

10:54 fm  
Anonymous Anonym said...

Simon, man kan vara styrktålig, styrkrädd och tex lägga sig platt ?
Hälsningar från mor och far

10:53 em  
Blogger Simon R said...

Haha, ni är för söta. Nu förstår ni andra var jag fått min humor ifrån.

8:43 fm  
Anonymous Anonym said...

hmmm, jag tyckte hela bloggen var en aning... slätstruken... ;)

/salim

12:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home