onsdag, juni 22, 2005

bubblare- midsommar

Det är med en form av skräckblandad förtjusning jag ser fram emot midsommar. Jo, det är inte det att jag är antiaktivist. inte alls. Men midsommar har ju en tendens att bli överskattat. Det ska vara sill. Det ska vara potatis. Det ska vara nubbe. Det ska vara persilja (eller om det är dill, vafan vet jag). Det ksa vara sallader. Kubb. Sång. Dans. Kul. Ha kul. Idiot- HA KUL!!!

När man snackar om midsommar så finns det en hel del måsten. Man MÅSTE ha kul. Man MÅSTE gilla midsommarafton. Det MÅSTE nästan regna. Man MÅSTE dricka nubbe. Man MÅSTE ju ha sill-lunch. Man MÅSTE ha sett minst en hednisk fallos som med sina gignatiska pungkulor befrukta jorden. Man MÅSTE ha en krans på huvudet med blommor. Man MÅSTE leka några lekar.

Midsommar är sexistiskt. Inte ens då får moder natur vara ifred. Nä, då ska hon bli påsatt av gud vet hur många pålar med hängande pungkulor. Avskaffa den enorma snopptraditionen. Jag klarar mig utan den.

Avskaffa blommor i människas hem. Mina dör ju bara ändå.

Jag gillar inte sill. Tycker det smakar som en blandning av rutten lax och gröna gelégrodor. För min del kan man gärna skippa sillen. Avskaffa sillen.

Potäter- vad är det för fel på kött egentligen? Var i biblen, eller någon annan skrift står det " Och dom skolade bli vegetalibaner för att göra Gud barmhärtig". We´re on top of the foodchain- enjoy that!

Regn? Nej tack. Avskaffa regnet.

När det gäller det andra som kubb , lekar och nubbe kan jag bara säga såhär: Låt mig vinna, så avskaffar vi inte midsommar på iallfall minst ett år. Då har jag kul.

Och förresten- soffan är monterad. Det gick bra.

/Simon