fredag, november 25, 2005

Judojudens äventyr

Han gjorde det. det lilla BLOCKmongot. Han gjorde det. Min kamrat Tant grön. Köpte en judodräkt. Fy fan. Nu är det kört.

Bakgrunden var ett gammalt vad kan man säga, mellan mig och min sambo. Hon vann det vadet för ett år sedan, och sedan dess har jag vilat mig i form. Men nu är det som sagt...fet-kört.

Vad ska man göra? En snubbe köper en helt ny dräkt till en? Det finns inte så mycket att göra. Bara att börja gå och träna. Men så kom kravet; det måste dokumenteras. Det är klart att det måste dokumenteras. Såklart. Vafan trodde du?

Så jag och min sambo tänkte till. Vi gör en dokusåpa av det. En mycket intern sådan. Den heter, självklart; "JudoJuden". Den kommer att sändas i tre fulla avsnitt och en trailer. Och det är inte vem som helst som får se den. Nonono. Only för internt use va. Men storyboarden ser ut ungefär såhär:

Trailer: JudoJuden förklarar bakgrunden. Sambandet. Att det var 7 år sedan han tränade judo senast. Han är nervös. Han ska besöka minst tre olika klubbar, för att sedan välja en han gillar. Provar dräkten. Japp, den sitter. Tyvärr. Ingen utväg. Vilka faror lurar för JudJuden?

Avsnitt 1: Första passet. JudoJuden kommer i sin nya dräkt till klubb nummer 1/kandidat nummer 1. Han kollar sig omrking. Är förvirrad. Omklädningsrum? Där. Hälsar på tränaren och förkalrar läget. "Ge mig dina bästa killar, så ska jag få stryk av dom". träningen börjar. Ala ska hjula. judoJuden smyger undan. kan inte hjula längre. Kullerbyttor. JudoJuden kommer inte ihåg. Träningen börjar. JudoJuden får dunderpisk. Efter träningen säger JJ till en av de största killarna: "nu fick du så du teg!". Första passet är avslutat.

Avsnitt 2: JJ känner sig säker. En träning i ryggen. Han är kungen. n uvet han. Samma procedur med tränaren. Samma procedur på mattan, fast helst lite mer stryk. Samma procedur efter träningen: "Shit, vad mycket stryk ni fick av mig".

Avsnitt 3) Dags att välja klubb. JJ går till den tredje och sista klubben som kommer vara SPIF, Stockholmspolisens idrottsförening, JJ: s gamla klubbs antagonister. Presenterar sig som GJK:are. Pratar med landslagskillarna. Åker på hejdlöst med stryk. Tar och utmanar (viktigt att JJ vågar stå upp och vara aktiv själv i sina utmaningar) Marcello N. som är något av en legend i Sverige: SM mästare, nordisk mästare i plusklassen (killen är Fit och STOR) och han har 5 dan( femte gradens svarta bälte..), säger ngt i stil med "Hallå tjocken. Ska du ha lite däng eller?" och får... ja, ni får kanske se. om ni tillhör den utvalda skaran. JJ väljer sedan klubb.

Avsnitt4) ja, det får vi se om det blir ett.

Något åt det hållet. Något som man kanske kan likna med en crossover mellan "rallarsving" och "FC Z". Typ. politiskt korrekt? Skit i det.

Jaja, om ni är snälla så kanske ni får länken där alla avsnitt kommer att ligga. Kanske. Utom du mamma- vis av erfarenhet vet jag att du nog helst vill bli besparad. Eller hur?

//Simon a.k.a. "da JudoJew"