måndag, november 21, 2005

Portugal del 2.. och två citat

Var var vi? Kungsbacka ja. Så var det. So fara almost so good. Sånär som på några persienner. Men hey, vi var verkligen på väg. Min kamrat "P" körde. Hans tjej "S" satt bredvid. Läst karta, vilket ju var bra, vi skulle ju ner till Helsinborg. Bilen gick bra, i 80 km/h. Snabb som en kastrull på trubbig is gled vi över halland. Äta Ni så Laga Vi. Typ. Vi kommer fram till Helsinborg. Jag har än så länge o sekunder bakom ratten, och vill definitivt inte köra på färjan, det är någon märklig fobi jag har. Köra på färjor. Så P gör det.

Väl på färjan upptäcker vi att det är svårt att låsa dörren till husbilen. Vi hoppar in på passagerarsätet och låser inifrån. Det går bra.
"- Märkligt. Jag löser det med mitt nya multiverktyg sen", säger jag lite "handyman- aktigt". För dom som känner mig kan man konstatera att jag knappast är någon ´handyman´.

Färjan tar 20 min. Vi tar en torr smutsig smörgås. Smakar som det låter; gummi blandat med olja. P Kör av färjan. Vi byter.

Ok, för er som aldrig har kört en husbil- det är annorlunda. Jag har kört en förlängd inibuss, och det kan man nästan likna med det, men samtidigt inte alls. Kopplingen och gasen sitter precis bredvid varandra. Och då menar jag verkligen dikt an. När jag skulle koppla kom jag nästan alltid åt gasen och vice versa. Växlarna var i spak bredvid ratten, och trean var lite knixig att få in. Och jag trixade lite. Efter några minuter fick jag koll på det, men då hade jag hunnit stressa upp alla passagerare till max. Nästan.

Min sambo var kartläsare. Det jag inte visste då var att hon aldrig varit kartläsare. Det fick jag reda på först efter resan. Märktes absolut inte, hon var min "go-to- girl"! Men , förtroende är bra, kontroll är bättre som man säger i lumpen, så jag läste alltid kartan innan jag satte mig och körde.

Jag körde där som bäst i Danmark. Det gick väl bra, låg i 80- 90 något. S tyckte jag körde för fort. Jag sänkte hastigheten. Helt plötsligt flyger ingångsdörren till husbilen upp.
"- Stanna!" skriker tre einsteins.
ut flyger den lilla stekpannan. SWOOOOSH! Sen kommer en toarulle. FLAPPAPAPAPAPAPA.
"- STÄNG DÖRREN!", skriker jag.
" - Stanna!!" ropar mina Newton-passagerare.
"- Håll i grejerna!!!", ropar jag tillbaka.

ok. Stanna mitt i en enfilig motorväg utan perkeringsficka i Danmark med ett gäng bilar bakom?
Hur skulle det låta?
"- undskuld, men vi ska bara close the dörr va, then we gonna åka igen, can you guys vänta lidt?"

Vi kom fram till en parkeringsficka. Jag stanande. "Fyfan vilken pärs" tänkte jag. "Det värsta jag varit med om. " Little did I know.

Vi bestämmer oss att övernatta i Rödby som planerat, på Campingen där. Rödby camping. Vi kommer dit vid 0200 tiden. Man ser inte ett jota.
"- ska vi?" säger jag.
"kör på, vi kör in och ser vad som händer. Det är stängt!" Eller nej, öppet? var betalar man?" undrar P.
"Skit i det, vad ska dom göra, vi ska stå här i fyra timmar... vi kör in, vill dom ha betalt får dom komma och be om det" säger jag. Och så gör vi.

Vi kör in, det är bäckmörkt. Vi chansar, det där ser ut som ett staket, typ, vi ställer oss där. Typ. nattnatt.

Fyra timmar senare har solen gått upp, vi ska ta första färjan äver till Puttgarden. Jag går upp för att borsta tänderna. Blir något förvånad när jag kommer ut ur husbilen. En massa stänger överallt. Uppsatta för att skydda gräsmattan tror jag. Det är så många runt oss så sannolikheten att vi skulle rammat någon borde legat på 90- 98 %. Men vi missade. vi skrattar. Sån tuuur vi har. Mot puttgarden! P kör på förjan.

Jag stannar här. Nästa gång blir det Tyskland och Luxemburg, om hur vi blev lurade, körde vilse och tog in på Hilton i en Husbil.

Såg f.ö. "gay Army" igår. Gillar inte program som driver med minoriteter som har det tufft som det är i samhället. Med detta sagt, måste jag ändå lyfta på hatten för "rekruut Runar" och hans kamrater. Bjuder på två underbara citat- håll till godo!

"Jag har en blandning av Alzheimers och Bulimi. Jag äter för mycket men glömmer spy upp det..". Om sin övervikt.

"Dom är som bulldozrar på våra blomsterängar", sagt om befälen på plats.

Lungt Runar. Köp ett multiverktyg, kan man lösa allt med! Om man är händig vill säga.

//simon