söndag, december 04, 2005

Kurs nummer 1 i "Nollåttska"

Jag är FÖDD i Malmö. Jag ÄR från Göteborg. Jag BOR i Stockholm. I´ve been around. Sett ställen. Hört dialekten. Sett monumenten. Varit på Gustaf Adolfs torg. I alla tre städer. Jag kan skiten. Lyssna på mig. Jag är något så unikt som en ödmjuk besserwisser utan ödmjukhet. Hajjar ni?

Min första kontakt, på riktigt, med nollåttor vacr i lumpen. Jag var en av få västkustare. Den enda riktiga. Alla snackade nollåttska.
"Ey!"
" Ey!Tjaba, leegeråå?"
"jorå, serrö, hängerochdänglar hehe..."
"Hehehehe....hej. Jag heter simon."
"Tjenarerårååå. Å så rå stå på tå rå trororu du blir leengredårå? ( Betyder ungefär: "Du mätte inte många centimeter över havsytan"). Ni förstår kulturkrocken? I lumpen? Kan ni höra följande order i era huvuden:
"TA KULLEN!!!STRIDSLINJE!! FÖLJ MIG!"
"vafaen säjjjer snubben rå? Jag hajjar zeeerooooo!"

Ensam men stolt stormar en göteborgare fram mot en kulle med imaginära fiender, lyckligt, eller olyckligt, omedveten om kommunikationsbristen som gör att han ensam krigar mot den sovande men farliga ryska björnen.

För att ni andra ska förstå vikten av kommunikation, eller snarare farorna med utebliven kommunikation, kommer ett litet lexicon på nollåttska:
- Alla ändelser slutar med "-råå". Gärna utdraget.
- "Va´spreeetar spindeln?"översättning: "Ursäkta mig min herre/dam, vad visar uret?"
- "Tjarå"- hejdå
- "Wurre me´räääk"- korv med räksallad
- " Larre"- läsk alternativt lax
- "TLK" - The Latin Kings
- "Buuuutcherka"- Botkyrka.
-" Gussar"- Kvinnor/tjejer
- "Parra" - Pengar
- "keka reka" - Äta räka
- "jag måste skaffa jonne på chocken"- Jag måste införskaffa glasögon.
- "Jonne"/"hojen"- cykel
- " chocken"- Näsa.

Ni fethajjar le difference?

Det kommer mera! Håll ut. snart kommer fortsättningarna på judojuden och Portugal del 3.

Tjarådåråsåattvahettere....tja.
//Simonråå